Om Hakapik 

Hakapik er et nettmagasin for kunstkritikk med mål om å utforske kunstproduksjonen i nordområdene, da hovedsakelig i Nord-Norge og Tromsø.

Hakapik publiserer anmeldelser, intervjuer, kommentarer, essays og fotoserier. Alle bidragsytere har kunst- og kulturfaglig bakgrunn eller stor interesse for samtidskunstfeltet.

Ansvarlig redaktør er Hilde Sørstrøm, mens Marion Bouvier er medredaktør.

Hakapiks redaksjonsråd består av Nina Schjønsby og Halvor Haugen fra Tekstbyrået, professor i kunsthistorie ved UiT Norges arktiske universitet, Elin Kristine Haugdal, Forfatter, fotograf og kunstner, Susanne Hætta og kommentator og anmelder i Nordlys, Maja Sojtaric.

Følg gjerne også @hakapik.no på Instagram og Facebook.

Hakapik utgis av H.Sørstrøm (ENK), Tromsø.

ISSN 2704-050X

En mulighet til å fokusere mer lokalt

En mulighet til å fokusere mer lokalt

Intervju med kuratorene Camilla Fagerli og Vsevolod Kovalevskij ved Tromsø Kunstforening. Tromsø, 2020.

Skrevet av Hilde Sørstrøm

I likhet med andre kunst- og kulturinstitusjoner stengte også Tromsø Kunstforening dørene for publikum den 12. mars i år for å begrense spredning av koronaviruset. Likevel er det mye aktivitet bak kulissene. Fremtiden i Muségata 2 diskuteres stadig og nylig ble det sendt ut en open call til lokale kunstnere med frist allerede 26. april. I tillegg planlegges to utstillingsåpninger den 27. juni.

– Vi arbeider fortsatt som om utstillingene i juni vil skje, men følger selvfølgelig myndighetenes anbefalinger og planlegger for færre antall gjester samlet om gangen. På denne måten er det også enkelt å slippe opp og gå tilbake til vanlig drift dersom restriksjonene lettes på. Det forteller Camilla Fagerli som sammen med Vsevolod Kovalevskij skal dele på oppgavene til intendant Leif Magne Tangen når han går ut i permisjon fra 1. mai.

De to kuratorene forteller til Hakapik at når kunstforeningen åpner igjen i juni blir det både utstilling med Anne Haaning som er stipendiat ved Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (PKU) på Kunstakademiet i Tromsø og billedkunstner Kristin Tårnes. Half Hidden tar utgangspunkt i Haanings stipendiatprosjekt, mens Tårnes viser sin film om Muségata 2 (bygningen som Tromsø Kunstforening holder til i) i en egen utstilling.

Haanings utstilling skulle egentlig ha åpnet i mai samtidig som avgangsutstillingen til masterstudentene ved Kunstakademiet i Tromsø. I motsetning til Haaning som har fått ny dato, vil årets masterstudenter ikke få stille ut i kunstforeningens lokaler i det hele tatt. 

– Avgjørelsen om å kansellere masterutstillingen ble tatt av kunstakademiet. Den blir lagt til et annet sted, forteller Kovalevskij som bekrefter at Tromsø Kunstforening fortsatt bidrar kuratorisk i arbeidet med avgangsutstillingen. Han forteller videre at de også forbereder seg på å ta i bruk digitale plattformer i større grad for å nå ut til flere og for å tilpasse seg dagens situasjon. Det har de blant annet måttet gjøre i forbindelse med den lituaiske kunstneren Anastasia Sosunova som skulle vært i Tromsø i april som del av Nordisk-Baltisk A-i-Rs ordning for gjesteopphold for kunstnere.

– Anastasia Sosunova er en ung kunstner som arbeider med mixed media. På grunn av Covid19-situasjonen vil gjesteoppholdet skje i kunstnerens hjemland så kommer hun heller til Tromsø i 2021. Vi forbereder likevel en kort film om hennes studioarbeid som skal være klar for digital visning allerede i mai. 

Open call og arkivutstilling

Koronasituasjonen har ikke bare ført til kanselleringer og forskyvninger på programmet. Det gir også Tromsø Kunstforening anledning til å tenke nytt og til å arbeide frem nye prosjekter. 

– Vi ser koronasituasjonen som en mulighet til å fokusere mer lokalt, sier Fagerli. Hun mener kunstnere historisk sett har spilt en viktig rolle i utviklingen både av Tromsø Kunstforening og av infrastrukturen på kunstfeltet i regionen. I lengre tid har Fagerli interessert seg for hvordan kunstinstitusjoner er strukturert. Avgangsprosjektet hennes på masterprogrammet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, et samarbeid med Lea Anic, var en dekonstruerende institusjonell labyrint som stilte spørsmål ved hva slags ideer om kunstneren som fremmes av institusjonen. Sammen med kunstner Henrik Sørlid har hun de siste årene også arbeidet med en bok som tar utgangspunkt i oppstarten av kunstakademiet i Tromsø og visjonene til kunstnerne som drev det frem. Interessen for temaet har nå også resultert i arbeidet med en utstilling om historien og fremtiden til Tromsø Kunstforening som skal åpne på kunstforeningen i august 2020. 

Utstillingen, som foreløpig er uten tittel, vil inneholde både arkivmateriale og bidrag fra kunstnerdrevne initiativer som Kurant, Tromsø Open og Open Out Festival. I forbindelse med utstillingen ble det nylig sendt ut en open call hvor lokale kunstnere i ulike aldersgrupper inviteres til å søke på et mini-gjesteopphold hos Tromsø Kunstforening. På tre ulike tidspunkt i mai måned vil tre lokale kunstnere få disponere et rom i Muségata 2 for å utvikle et nytt kunstprosjekt. Fagerli forteller at ideen til open call-prosjektet og utstillingen falt seg naturlig i forlengelse av det hun har lært av å jobbe med bokprosjektet. I relasjon til Muségata 2 er hun blant annet inspirert av Idar og Eka Ingebrigtsen som okkuperte bygget og gjorde det om til et selvorganisert kulturhus. Sammen med Kovalevskij ser hun nå fram til å få mer aktivitet i bygget, men understreker imidlertid at kunstnerne ikke MÅ benytte seg av rommet de får til disposisjon. 

– Poenget er egentlig å starte en prosess og en dialog sammen. Gjesteoppholdet kan bestå av mye forskjellig. Det kan være å eksperimentere i gallerirommet eller for eksempel starte opp en researchprosess. Det endelige konseptet for utstillingen vil formes av kunstprosjektene den omfatter. 

Prosjektet har kort utlysningstid på kun to uker og deadline allerede 26. april, og søknadsskjema er derfor lagt opp sånn at det ikke skal kreve mye forarbeid. Prosjektene som velges ut får betalt for gjesteopphold og utstillingsplass. 

– Vi krever ingen omfattende prosjektbeskrivelse, kun idé om hvordan man vil starte opp eller noen linjer om motivasjon for å sette i gang arbeidet, sier hun.

Fagerli og Kovalevskij ønsker at prosjektet skal skape et rom for samtale om den lokale kunstscenen og håper de får søkere i ulike aldersgrupper. 

– Med dette som tema er det selvsagt mange lokale kunstnere som har mye erfaring bak seg som vi kan lære mye av. Jeg håper prosjektet kan bidra til kunnskapsutveksling i det lokale kunstfeltet, sier Fagerli. 

Fremtiden i Muségata 2

Camilla Fagerlis interesse for utviklingen av kunstinstitusjoner vil trolig også komme godt med i tiden fremover. Da hun takket ja til vikariatet som co-intendant stod Tromsø Kunstforening i en prekær situasjon. Tromsø Kommune vurderte da hvorvidt bygningen som kunstforeningen har holdt til i de siste nesten 40 årene, skulle selges til UiT Norges arktiske universitet. Nå har universitetet valgt å trekke seg fra salget, men Fagerli bekrefter at det fortsatt arbeides mye med fremtidsplanene til bygget. 

– Det er en stor sak hvor det er viktig at Tromsø Kunstforening og kunstfeltet blir sett og hørt. Jeg er også nestleder i styret, men har permisjon fra vervet nå og kommer til å overta rollen som sekretær uten stemmerett fra mai. Vi jobber grundig med temaet i styret og har troen på at bygget kan bevares i kunstens hender. Tromsø Kunstforening har vært samlokalisert med flere andre kunstorganisasjoner og kunstnere siden 1981. I strategiarbeidet vårt ser vi på hvordan dette kan se ut i fremtida. I dag huser bygget i tillegg til oss: Mondo, Loftet atelierfellesskap, Tromsø Folkekjøkken, Kurant og Eka og Idar Ingebrigtsen stiftelse. I tillegg er det flere festivaler som Tromsø Open, Open Out, Insomnia og Vårscenefest som regelmessig bruker lokalene. Vi ser for oss å kunne utvikle dette til et kunstnernes hus i Tromsø i samarbeid med kunstfeltet og kommunen. Arkivutstillingen vi nå planlegger er tenkt som et eksempel på hvordan det kan se ut. 

Fagerli legger også til at selv om hun går inn som co-intendant så står hun ikke alene med oppgavene. Styret arbeider kontinuerlig med saken, og Leif Magne Tangen vil følge opp «hussaken» mens han er i permisjon.

Når det gjelder planene Tromsø Kommune har for bygningen og innholdet i fremtiden er dette foreløpig ikke avklart, men Fagerli sier hun er optimistisk. 

– Vi har trua på at vi sammen med kommunen og kunstfeltet finner en god løsning. Jeg regner med og håper at vi får med oss alle som holder til her i dag når bygget er renovert.

Det er med andre ord mye som står på agendaen til co-intendantene. Vsevolod Kovalevskij er veldig fornøyd med å ha fått Fagerli som kjenner institusjonen godt med på laget og gleder seg over at de har mye å arbeide med i tiden som kommer. 

– I tillegg til de nevnte utstillingsprosjektene, planlegger vi også programmet for senhøsten. Da viser vi «Flagg Tromsø 2015—2020 som er kuratert av Randi Grov Berger/Entrée og fotoutstillingen «Fortell verden om oss» av Rune Eraker, avslutter Kovalevskij.

Les mer om open call og gjesteoppholdet her. Frist for å søke er 26. april.

wearable sculptures and speculative cosmology

wearable sculptures and speculative cosmology

Left in the dark

Left in the dark