Om Hakapik 

Hakapik er et nettmagasin for kunstkritikk med mål om å utforske kunstproduksjonen i nordområdene, da hovedsakelig i Nord-Norge og Tromsø.

Hakapik publiserer anmeldelser, intervjuer, kommentarer, essays og fotoserier. Alle bidragsytere har kunst- og kulturfaglig bakgrunn eller stor interesse for samtidskunstfeltet.

Ansvarlig redaktør er Hilde Sørstrøm, mens Marion Bouvier er medredaktør.

Hakapiks redaksjonsråd består av Nina Schjønsby og Halvor Haugen fra Tekstbyrået, professor i kunsthistorie ved UiT Norges arktiske universitet, Elin Kristine Haugdal, Forfatter, fotograf og kunstner, Susanne Hætta og kommentator og anmelder i Nordlys, Maja Sojtaric.

Følg gjerne også @hakapik.no på Instagram og Facebook.

Hakapik utgis av H.Sørstrøm (ENK), Tromsø.

ISSN 2704-050X

Kunstkritikerprisen 2019 til Lofoten internasjonale kunstfestival

Kunstkritikerprisen 2019 til Lofoten internasjonale kunstfestival

Skrevet av Hilde Sørstrøm

Lofoten internasjonale kunstfestival (LIAF) er tildelt kunstkritikerprisen 2019. Bak kunstfestivalen står kuratorene Hilde Methi, Karolin Tampere, Neal Cahoon, Torill Østby Haalan og Nordnorsk kunstnersenter. Det er første gang LIAF mottar prisen som har vært delt ut av Norsk Kritikerlag hvert år siden 2008. Det er kritikerlagets medlemmer i seksjon for kunst som står for nominasjon og stemmergiving. De to andre utstillingene som var nominert i 2019 var Game of Life IV: Prospektkabinettet på Kristiansand Kunsthall (kuratert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen) og utstillingen Why Matters Matter Volume 2: Kraft by Anders Smebye på Prosjektgalleriet. 

I begrunnelsen skriver Norsk kritikerlag følgende om prisvinneren: 

«Lofoten internasjonale kunstfestival 2019 maktet å forene langsiktige arbeids- og forskningsperioder for de inviterte kunstnerne med en svært meningsfull og gjennomført hovedutstilling i Lofotpostens gamle lokaler. Festivalen tematiserte den utvidede tidevanssonen som omslutter Lofotøyene, hvor havets rytme, fra langsomme dønninger til frådende bølgetopper, ble bestemmende for utstillingens begrep om tid. Tematiske helgeprogrammer markerte perioder med høyere intensitet. På Tangkongressen, fra 20.-22. september, ble tang diskutert som en metafor for større økosystemer gjennom en rekke forelesninger, performance, filmvisninger og workshops, og som ingrediens i matlagning og hjemmebrygg. I foredraget Planetary Speculation argumenterte professor Cecilia Åsberg for kunstens evne til å skape og løse fantasifulle problemer, og festivalens mange arbeider, der tonen vekslet mellom alvor, humor og kokettering, ble en slagkraftig realisering av Åsbergs tese. Det intensive programmet var resultatet av et langsomt forarbeid, der spesielt de sjenerøse gjestekunstneroppholdene ved Digermulen, Skrova, Valberg og Ramberg, ga særdeles gjennomarbeidede bestillingsverk som synliggjorde kunstnernes investering i, og samspill med, Lofotens sosiale, historiske og geografiske omgivelser.»

Hva skjer nå?

Hva skjer nå?

Jérémie McGowan løses fra direktørstillingen ved Nordnorsk Kunstmuseum

Jérémie McGowan løses fra direktørstillingen ved Nordnorsk Kunstmuseum